9-3 II (YS3F) – Wymiana filtra kabiny i uszczelnienie grodzi z ramką obudowy filtra Co dzisiaj naprawiłem Modyfikacje i ulepszenia Saab 9-3 II (YS3F) 2003 – 2006 by Michał M. - 13 lipca 201617 czerwca 20184 Kolejna modyfikacja za sobą. Jako, że wymiana filtra kabiny nie należy do trudnych czynności, przy okazji naprawy dmuchawy klimatyzacji, warto było przy okazji wymienić ten drobny szczegół. Przy wymianie filtra warto sprawdzić szczelność obudowy filtra, która jest przymocowana dwoma zatrzaskami “klamerkami” do grodzi wlotu powietrza na dmuchawę. Sama obudowa uszczelniona jest fabryczną “uszczelką”, która po latach użytkowania (przepływ zróżnicowanych temperatur plus wilgoć) ma prawo sparcieć. Po co w ogóle uszczelniać ? Jeśli nie miałeś jeszcze problemu z dmuchawą, to zapobiegawczo uszczelnienie zamknie dostęp wody / wilgoci bezpośrednio na wirnik dmuchawy. Niestety w moim przypadku wilgoć była bezpośrednią przyczyną uszkodzenia wirnika dmuchawy.. Co prawda, silnik jeszcze mógłby się nadawać do dalszej eksploatacji, aczkolwiek jego żywot dobiegłby końca lada moment, a chciałem uniknąć tego w najmniej potrzebnym momencie. A wszystko zaczęło się od świerszcza.. Świerszczący odgłos z okolic schowka po stronie pasażera informuje o problemach z dmuchawą. Najczęściej są to przetarte łożyska, której skutkiem jest nieszczelność obudowy filtra kabiny. W celu uzyskania dostępu do obudowy filtra kabiny, należy zdemontować osłonę podszybia. Nie trzeba w tym celu demontować wycieraczek, ani zdejmować całej osłony podszybia. Profilaktycznie oczyszczamy rynienkę odprowadzającą wodę ze wszystkich drobiazgów, które tam się znajdują – najczęściej liście i ich pochodne ; ) Wyjmujemy filtr kabiny, który trzyma się na dwóch zatrzaskach po obu stronach na górze. Następnie odczepiamy klamerki trzymające plastikową obudowę filtra kabiny po lewej i prawej jej stronie. Obudowę należy lekko wyrwać ze starej sparciałej uszczelki. Fragmenty starej uszczelki usuwamy (zachowując szczególną ostrożność na skrawki przy grodzi do dmuchawy, żeby nie powlatywały do środka). Na obudowę w miejscu starej uszczelki nakładamy masę uszczelniającą. Ja zastosowałem silikonowy uszczelniacz dekarski (tzw. budowlany). Ma on dobre właściwości eksploatacyjne, szeroki zakres temperatur i nie śmierdzi. Ale z równym efektem można użyć silikonu do uszczelniania okien czy kleju do szyb samochodowych. Zdjęcie na górze przedstawia naniesiony już materiał na tył plastikowej obudowy. Ostatnim etapem jest montaż w docelowym miejscu. Trzeba to robić powoli i ostrożnie, tak by materiał uszczelniający precyzyjnie złączył plastikową obudowę ze ścianką grodzi. W zależności od zaleceń producenta odstawiamy prace do wyschnięcia materiału uszczelniającego (zazwyczaj nie dłużej niż kilka godzin do doby). Myślę, że operacja nie należy do skomplikowanych. Czy pomoże uchronić wentylator klimatyzacji ? Na pewno nie zaszkodzi ; ) Koszty: Filtr kabiny karbonowy: 46 zł, Silikon dekarski: 11,96 zł, Montaż: bezpłatna czysta przyjemność : )
witam czy tam znajduje sie tak zwana osłona lewa filtra kabinowego http://allegro.pl/oslona-lewa-filtra-kabinowego-saab-9-3-ss-03-10r-i6474670879.html bo u mnie tego nie ma i nie wiem czy przez brak tej osłony woda cieknie mi do środka auta przez nadmuch (FILTR KABINOWY) POZDRAWIAM Odpowiedz
Cześć, właśnie ta osłona chroni wirnik dmuchawy przed wilgocią. Najczęściej serwisy “zapominają” zamontować ją po wymianie np. filtra. Być może, bez tej osłony nie trzeba uszczelniać grodzi za filtrem. Pozdrawiam. Odpowiedz