Jesteś tutaj
Home > Co dzisiaj naprawiłem > 9-3 II (YS3F) – Nowe uszczelki tylnej szyby

9-3 II (YS3F) – Nowe uszczelki tylnej szyby

Wiele mówi się, że “dzień stracony bez…” .  Wiem, mówić można dużo : ) Co innego z tym, co naprawdę się zrobiło nie dla tego dnia, nie dla siebie, czy nawet dla niej.. Przejdźmy do tego, co można zrobić dla ogółu – mój Saab – bo dzisiaj właśnie zrobiłem coś, na czym wizualizacja znacząco się poprawi (zależy, czy patrzeć od przodu, czy od tyłu) .. Bardzo sporny temat, lecz wymagający wyjaśnień, wyciągać szybę, czy nie do tych sparciałych uszczelek ? Głosy na “tak” i głosy na “nie” – zależy jak podchodzicie do przypominający oryginał model pojazdu.. Jeśli chcecie mieć oryginalne uszczelki, obudowane oprócz gumy wzmocnieniem z metalstwa, które trzeba zdejmować ze stoicką ostrożnością – dajcie specjalistom 🙂 Jeśli zaś zamienniki, które spełniają swoją uszczelniającą oraz wizualizacyjną rolę spokojnie można zrobić to we własnym zakresie.

Potrzebne materiały

  1. Uszczelka pasująca do bocznej tylnej szyby VW T4 z profilem 4 mm – foto poniżej:5E81A87F-2DBA-4750-B680-1EEF42EE69CE
  2. Masa uszczelniająca (dekarska) – taką samą, jaką użyłem do uszczelnienia obudowy filtra kabinowego,
  3. Ostry nożyk tapicerski (do wycinania długości uszczelki),
  4. Mały płaski śrubokręt do  usunięcia starej uszczelki
  5. Izopropanol (ja używam Cleaner IPA) do czyszczenia nadmiaru masy uszczelniającej,
  6. Stara szczoteczka do zębów (do wyczyczenia sparciałych elementów starej uszczelki z rowka)
  7. Ręcznik papierowy do Cleansera.

Czas do pracy !

W pierwszej kolejności demontujemy stare uszczelki. Są one osadzone w metalowej ramce – należy je lekko podważać od zewnętrznej strony szyby nie naciskając jednocześnie o szybę (żeby jej nie uszkodzić).

20160804_181152

20160804_182322

Następnie czyścimy elementy starej uszczelki z rowków między szybą, a karoserią – do tej czynności posłużyła mi stara szczoteczka, IPA i ręczniki kuchenne. Ważne, aby w rowkach nie było starych kawałków gumy – może to spowodować utrudnienia podczas wciskania nowej – nowa może odstawać od szyby.

20160804_181613

Modelarskie hobby nauczyło mnie, że przed montażem czegokolwiek – pasujemy elementy “na sucho” ; ) Radzę zrobić to samo – dociąć uszczelkę do odpowiedniego rozmiaru. Jeśli po dopasowaniu wszystko jest ok, demontujemy i wprowadzamy masę uszczelniającą na dno rowka

20160804_192512

20160804_184935

Na tak przygotowane podłoże wciskamy nowe uszczelki – nie zapominając o usunięciu nadmiaru masy uszczelniającej !! w przeciwnym wypadku ta sztuka po wciśnięciu będzie bardzo, BARDZO trudna – zapobiegliwość i precyzja to najważniejsze cechy podczas w/w czynności. Efekt końcowy widoczny poniżej – z pominięciem górnej uszczelki,  ponieważ kupiłem za mało (200 cm).

20160804_192442

20160804_192451

Koszty: 

  • Uszczelka do bocznej tylnej szyby VW T4 (250 cm): 55 zł (z kosztami wysyłki)
  • Silikon dekarski: 11,96 zł,
  • Montaż: bezpłatna czysta przyjemność : )

Poniżej przedstawiam efekt pracy p. Zbigniewa, który w podobny sposób postanowił zająć się uszczelkami tylnej szyby w swoim Saabie. Efekt jaki widać na zdjęciu – do złudzenia przypominający oryginał.

21 thoughts on “9-3 II (YS3F) – Nowe uszczelki tylnej szyby

  1. Witam, Twój sposób jest super, ja właśnie wczoraj wywaliłem stará uszczelkę, dzisiaj montuję nowà 🙂 Silikon kupiłem jednak bezbarwny, zastanawiam się tylko jak wykończyć narożniki, Ty robiłeś zapewne nacinajàc uszczelkę po skosie – to chyba najlepszy patent. Myślę też jak to sprawuje się po czasie, czy aby ta metalowa ramka nie pełniła funkcji usztywniajàcej szyby, tak aby nie pękła od naprężeń. Ja sprawuje się u Ciebie ? Warto też zabezpieczyć powierzchnię taśmà malarskà – mniej czyszczenia 🙂

  2. Cześć. Tak jak piszesz, po skosie to jedyny pomysł, który wpadł mi do głowy. Nie chciałem przekombinować. Uszczelkę poziomą i pionową można połączyć skośnym cięciem i wkleić między nie trochę silikonu, tak żeby uszczelnić i zespolić łączenie tych uszczelek, dlatego wybrałem czarny. Z taśmą malarską.. Jak najbardziej 😉

  3. Dzięki, idę działać 🙂 Masz rację, czarny silikon byłby najlepszy, tym bardziej, że kolor auta mam taki jak Ty, czarny. Ale patent jest The Best 🙂 oryginalne uszczelki widziałem po około 200 zł, tylko w jakim sà stanie i jak będà wyglàdały po demontażu i nie da się ich zamontować bez wyciàgania szyby. Mi koszt wyniòsł 73 zł ( 3 metry uszczelki, zapobiegawczo, mogę coś spierdzielić, a 2,5 metra jest na styk + silikon) Dzięki jeszcze raz za pomysł, jest super, nie wpadłbym na to, a orginalna uszczlka po 8 latach – tragedia.

  4. Tylko ostrożnie z demontażem starych uszczelek, bo szyba to większy wydatek 😉 Jak zrobisz podeślij jak Ci wyszło. Pozdrawiam, Michał.

  5. Witam, ogarnięte ! Tylko połączyć skosy. Poxipol nie bierze gumy. Jak to żona określiła – jak oryginał. Nie wiem jak fotki wrzucić, ewentualnie mogę Ci na e-maila wysłać 🙂 próbowałem z nacięciem uszczelki wewnątrz, jednak za bardzo napręża się uszczelka na zewnątrz i powstaje dziura. Generalnie robota wyszła Ok. Dzięki za pomysł 😁

  6. Podeślij mi zdjęcia (mmgsm666@gmail.com), zobaczymy jak Ci wyszło. Jeśli Ci nie przeszkadza wrzucę na bloga dla kolejnych generacji Saaabowiczów 😉

  7. Żaden problem, jak można pomóc społeczności Saabowiczów – bardzo chętnie. Pewnie nie jednego to czeka😁

  8. Nie stosujcie silikonòw kwaśnych, tzw. Octowych. Nie pozostajà obojętne dla karoserii, powodujà korozję. Jeżeli już to neutralne.

  9. Super! Ogarniete, uszczelka ladnie docieta, wpasowana! Dzieki za temat krok po kroku, juz myslalem ze bede musial latac z takom przydkom 😀 Czy trzeba koniecznie dawac silikon/uszczelnienie? Uszcelka wydaje sie pasowac idelanie do szyby/krawedzi no i oryginlana uszczela tez nie miala zadnego uszczelniacza.

    Pozdrawiam z UK. Piotrek

    1. Profilaktycznie lepiej dać, bo nie będzie zbierać się woda po myciu myjkami ciśnieniowymi. I ładniej zakończyć narożniki silikonem. Na pewno jak użyjesz silikon, będziesz lepiej spał, że zrobiłeś to porządnie. Bez silikonu estetyka będzie ta sama.

  10. Witam i dzięki za temat, bardzo mi pomógł, już ogarnięte: uszczelka ładnie dopasowana i docięta. Czy konieczne jest uszczelnienie/silikon pod uszczelkę? Uszczelka ładnie pasuje jak oryginalna, ewentualnie na łączeniach. Pozdrawiam z UK. Saab 9-3 Aero SS 210KM

    1. Cześć Artur, jest tak jak piszesz. Te metalowe ramki nie są wymagane. Niektóre marki nie mają w ogóle fabrycznie tych metalowych ramek. Szyba spokojnie trzyma się bez nich. Jeśli chcesz wrócić do ramek, to jedynie w ASO wymieniają ale chyba z całą szybą. Pozdrawiam, Michał.

  11. Witam, ja miałem problem z docięciem kąta na uszczelkach. Ale po dłuższym czasie się udało, tylko u mnie przy rogach uszczelka trochę się podnosi przez listwy dachowe. U was tez tak jest czy trzeba dociąć pod te listwy??? Pozdrawiam

    1. Cześć, nie wiem czy u innych też wystąpił taki problem i nie wiem jak sobie z tym poradzili. Nadmiar najlepiej odciąć nożykiem segmentowym, a niedobór uzupełnić czarną masą uszczelniającą. Być może punkt pod listwami jest newralgiczny, ale w zupełności usprawiedliwia pierwotny wygląd starej uszczelki : )

Dodaj komentarz

Top