Jesteś tutaj
Home > Luźne tematy > Historia ostatniego Saaba 9-3, który zjechał z taśmy montażowej …

Historia ostatniego Saaba 9-3, który zjechał z taśmy montażowej …

W połowie listopada 2019 r. dobiegła końca aukcja dotycząca ostatniego Saaba 9-3, który zjechał z taśmy montażowej. Ostateczna oferta wyniosła 465,000 Koron szwedzkich (około 193 000 zł).

Ostatni egzemplarz to srebrny Saab 9-3 Aero z 2014 roku z przebiegiem zaledwie 70 km (43 mile). Został wystawiony na sprzedaż przez NEVS, firmę, która kupiła Saaba w 2012 roku po bankructwie szwedzkiego producenta samochodów.

Nabywcą był entuzjasta oraz fan marki Saab i właściciel warsztatu samochodowego, pochodzący z Danii – Claus Spaangaard. W swojej kolekcji ma już dwa Saaby, w tym 9-5 ostatniej generacji.

„Mam już dwa samochody Saaba i pomyślałem, że powinienem tego kupić też” – powiedział Spaangaard. „W końcu to ostatni Saab”.


Jako bonus, NEVS zaprosił Spaangaard’a do odwiedzenia muzeum Saaba w Trollhättan, szwedzkim mieście w którym mieści się dawna fabryka Saaba.

Należy podkreślić, że samochód nie jest tak naprawdę ostatnim Saabem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Ten zaszczyt przypada koncepcji NEVS – Saaba 9-3 zbudowanego w 2017 r. z okazji 40-lecia Turbo 99. Koncepcja oparta na tym samym modelu 9-3 Aero i nazwana Retroturbo.

Model 9-3 jest nadal w produkcji w Chinach zawierający elektryczny układ napędowy oraz sygnowany emblematem emblematem NEVS.

NEVS pierwotnie nabył Saaba z zamiarem kontynuowania budowy tych samochodów w Szwecji, a także w Chinach. Firmie nawet udało się wznowić produkcję 9-3 w Trollhättan pod koniec 2013 r., kiedy zbudowała omawiany w tym artykule egzemplarz.

NEVS wkrótce popadło w kłopoty pieniężne, a następnie utraciło prawo do używania nazwy Saaba i logo gryfa, które są własnością firmy Saab. NEVS przetrwał tę próbę dzięki inwestycjom ze strony nowych chińskich sponsorów, ale musiał wprowadzić własną tytułową markę zamiast kontynuacji nazwy Saab.

Obecnie NEVS ma znacznie zdrowszą sytuację finansową. Firma pracuje nad nową gamą samochodów elektrycznych, a dzięki pomocy finansowej nowego chińskiego rodzica Evergrande niedawno przejęła firmę Protean zajmującą się silnikami elektrycznymi wraz z  20% udziałem w Koenigsegg.

Dodaj komentarz

Top