9-3 II (YS3F) – Instalacja LPG AC Stag 4 Qbox Plus [stan licznika: 289 760 km] Modyfikacje i ulepszenia Saab 9-3 II (YS3F) 2003 – 2006 by Michał M. - 16 stycznia 201717 czerwca 20184 Klamka zapadła! Początek roku, pierwsze plany na spędzenie urlopu, wyjazdy za miasto w połączeniu z oszczędzaniem nie mogły przynieść innego połączenia niż skupienie się na problemie tankowania. Instalacja LPG, bo właśnie ona wydaje się być rozwiązaniem na wszystkie ewentualne dolegliwości ze strony wyjazdów i oszczędności w jednej idei! Zaczynając od początku – pytania, pytania, pytania #%$@#% grhhht – ile pytań tysiąc odpowiedzi. Grupy dyskusyjne, fora – w niektórych kwestiach nawet zgodne, w innych tyle ile wypowiedzi tyle prawy..Albo i mniej. Tak naprawdę, wystarczy podstawowa informacja, które instalacje są montowane do Saaba przez innych użytkowników, a szczegóły dotyczące komponentów takich jak reduktory, wtryskiwacze, czy przełącznik zostawmy firmie zajmującej się instalacją gazową – Nikt lepiej Nam w tym nie pomoże, niż osoba, która zajmuje się instalacją od lat, a na pewno pomoże lepiej, niż Pan Kowalski, użytkujący jeden czy dwa samochody z instalacją. Niestety, ile opinii na temat samych instalacji, tyle samo albo i więcej na temat “gazowników”. Na szczęście, jest coś takiego jak serwis autoryzacyjny, któremu oprócz zaufania klientów, zaufał producent instalacji LPG – STAG. Stąd mój wybór na autoryzowany warsztat i serwis. Początek współpracy zaczął się od ciekawości skorzystania z opcji wyceny (TUTAJ możesz sprawdzić jaki będzie koszt instalacji LPG w Twoim samochodzie). Jako, że wysłałem krótki formularz w formie “krok po kroku” w okresie weekendowym, odpowiedź przyszła na pocztę w dniu roboczym w tygodniu. Dostałem czytelną tabelkę z trzema wariantami, dostępnymi do mojej wersji pojazdu i silnika: Konfiguracja podzespołów instalacji LPG Zbiornik LPG wyprodukowany przez BORMECH Sp. z o.o. Data produkcji lipiec 2016 r. Typ zbiornika toroidalny o wymiarach 630×200 mm, wadze 25 kg i pojemności łącznej 48 litrów. Stopień napełnienia wynosi 80% co daje nam 38,4 litrów LPG po zatankowaniu od zera do pełna. Ciśnienie próbne wynosi 3,0 MPa, a robocze 2,0 MPa. Pozostałe w cenniku poniżej. Raporty zużycia LPG Poniżej znajduje się raport pierwszych dziesięciu tankowań LPG “do pełna”. W tym czasie Saab pokonał odległość 3881 km zużywając tym samym 416,43 l gazu LPG, co dało średnie spalanie LPG w wysokości 9,32 l/100 km. (średnia 50% miasto, 50% trasa). Minimalne zużycie paliwa odnotowane spokojną jazdą pozamiejską połączoną z użyciem tempomatu wyniosło 8,28 l/100 km, natomiast bez użycia tempomatu z cięższą nogą (wyprzedzanie, dynamiczna jazda) wyniosło 9,17 l/100 km. Miejski tryb jazdy zużywa średnio 12,34 l/100 km. Stan Licznika kmData i miejsce tankowania LPGCena paliwa LPGŁączna Ilość i koszt LPGPrzejechany dystansŚrednie zużycie na 100 km 293 64130-mar-2017 r. Gdynia "Shell" Morska2,25 zł/l41,60 l (93,60 zł)349 km (80% miasto, 20% trasa)10,43 l/100 km 293 25027-mar-2017 r. Tuchom "LOTOS"2,12 zł/l41,50 l (87,98 zł)391 km (80% miasto, 20% trasa)10,64 l/100 km 292 775 25-mar-2017 r. Kwidzyn "Shell" 2,22 zł/l42,18 l (93,64 zł)475 km (10% miasto, 90% trasa)8,74 l/100 km 292 31523-mar-2017 r. Smętowo "Boterm"2,11 zł/l43,21 l (91,17 zł)460 km (30% miasto, 70% trasa)9,17 l/100 km 291 81818-mar-2017 r. Gdynia "Shell" Morska2,19 zł/l42,80 l (93,71 zł)477 km (30% miasto, 70% trasa)8,97 l/100 km 291 42819-lut-2017 r. Egiertowo "Orlen"2,27 zł/l33,95 l (77,07 zł)410 km (20% miasto, 80% trasa)8,28 l/100 km 291 08915-lut-2017 r. Gdynia "Shell" Morska2,29 zł/l41,82 l (95,77 zł)339 km (90% miasto, 10% trasa)12,34 l/100 km 290 68309-lut-2017 r. Gdynia "Pod Żaglami"2,19 zł/l40,58 l (88,87 zł)406 km (60% miasto, 40% trasa)10,00 l/100 km 290 20121-sty-2017 r. Kwidzyn "ORLEN"2,27 zł/l40,55 l (92,05 zł)482 km (30% miasto, 70% trasa)8,41 l/100 km 289 76016-sty-2017 r. (Gdynia "Install-Gaz")2,37 zł/l43,74 l (103,66 zł)441 km (60% miasto, 40% trasa)9,92 l/100 km Gdzie tankować ? [mod] Kilka zdjęć montażu instalacji (również w galerii 2017 r.) Koszty: Wtryskiwacz AC W01 3-Cyl: 208,50 zł Zbiornik toroidalny 630×200 mm/48l/25kg BORMECH: 460 zł Wielozawór TOMASETTO 180/190/0: 202,51 zł Wtryskiwacz BARRACUDA: 516 zł Sterownik AC QR40030 STAG-4 QBOX Plus VE/-/V: 738 zł Zawór tankowania przy wlewie tankowania benzyny (tzw. “wlew sportowy”): 150 zł Montaż: 1024,99 zł Tankowanie zbiornika LPG do pełna: 103 zł RAZEM: 3253 zł
Sama jeźdzę na gazie od roku – inwestycja 1000% zwrócona, zero problemów. Pozdrawiamy wraz z 9-5 z Elbląga ; ) Odpowiedz
Poniższym tekstem sam udowodniłeś, że niezbyt dokładnie jednak zagłębiłeś się w temat instalacji LPG: “ Tak naprawdę, wystarczy podstawowa informacja, które instalacje są montowane do Saaba przez innych użytkowników, a szczegóły dotyczące komponentów takich jak reduktory, wtryskiwacze, czy przełącznik zostawmy firmie zajmującej się instalacją gazową – Nikt lepiej Nam w tym nie pomoże, niż osoba, która zajmuje się instalacją od lat, a na pewno pomoże lepiej, niż Pan Kowalski, użytkujący jeden czy dwa samochody z instalacją. ” Po pierwsze najpierw piszesz o “instalacjach, które są montowane”, a potem że komponenty w sumie to nieistotne i można zostawić to gazownikowi. Pewnie masz na myśli producenta sterownika, od którego w sumie istotniejsze są wtryskiwacze i reduktor. Po drugie liczba tzw “druciarzy” na tym rynku jeśli chodzi o instalatorów jest tak duża, że częściej ten “kowalski” ma wieksze pojęcie od zakładów idących jedynie na ilość, nie na jakość, montujących instalacje bez ładu i składu, byle tylko skasować i następnego klienta móc obsłużyć kolejnego klienta. To wie każdy kto ma jakie takie pojęcie o LPG, że istotniejsze od podzespołów jest to czy monter jest kumaty i bedzie mu się chciało podejść należycie starannie do tematu, jest to sporo wazniejsze niż to, czy sterownik będzie ze stajni AC, KME, LPG-tech, itp. To samo tyczy się “autoryzowanych zakładów STAG”, bo to tak naprawdę nie znaczy kompletnie nic. Instalator dalej może być Januszem LPG, a instalacja drutem wrzuconym pod maskę widłami. W żadnym wypadku nie oznacza to, że gazownik jest dobry. Ciekaw jestem też jak zakład uzasadnił użycie Qboxa Plusa zamiast Basica.:) Plus często bywa używany kiedy zakładowi nie chce się stroić należycie auta licząc na to, że sterownik “sam się wytroi” w oparciu o pobierane korekty paliwowe ze sterownika benzynowego, przy okazji może kasując jeszcze błędy żeby przypadkiem check engine głowy użytkownikowi niepotrzebnie nie zawracał 😉 Bo tak naprawdę to Basic ma WSZYSTKO do poprawnego wystrojenia i działania samochodu z instalacją LPG. Kolejno Barracuda vs Acw03. Btw Barracuda nie kosztuje 516zł, tylko ~320zł, jak jeszcze instalator odliczy sobie vat i część dochodowego od tego, to dla niego cena jest jeszcze niższa, pewnie bliżej 220zł, a biorąc pod uwagę, że bierze hurtowo, to może nawet i to jest zawyżona kalkulacja :). O ile Acw02 jest tam jakąś budżetową opcją, bo na listwie, a nie pojedyńczo, o tyle już acw03 to w niczym nie gorszy wtryskiwacz niż barracuda, a w pewnych aspektach nawet lepszy, jak możliwość łatwego czyszczenia. Ciekaw jestem jak tutaj uzasadniono wybór barracud zamiast acków:). Pewnie chodziło o zarobienie na kliencie parę stówek więcej. Reduktor AcR01 jest bodajże do mocy 150KM, a Saabik z B207 na pokładzie może wypluć i 160KM maksymalnie, więc tutaj też trochę na styk, a tak być nie powinno, chociaż to raczej nie tragedia. Dodatkowo: -czy auto było strojone na drodze? -czy był ściągany kolektor do nawiertów? -czy auto było strojone z użyciem sondy szerokopasmowej? oczywicie możesz powiedzieć, że oddajesz auto do profesionalistów i wszystko powinno być ok, ale w dzisiejszych czasach nie można ufać mechanikom za grosz. —————————————– Podkreślę także, że w żadnym wypadku nie sugeruję, że “twój” zakład jest słaby, jedynie zwracam uwagę na kilka aspektów, które pokazują, że daleko ci do zgłębienia tematu LPG. Ale to tak nawiasem;). Jak auto dobrze się sprawuje to tylko życzyć szerokości, bo spalanie bardzo zacne. pozdrawiam Odpowiedz