Jesteś tutaj
Home > Co dzisiaj naprawiłem > 9-3 II (YS3F) – Sterownik dmuchawy klimatyzacji

9-3 II (YS3F) – Sterownik dmuchawy klimatyzacji

Sterownik – rezystor / opornik, regulator, moduł – różne określenia jedno znaczenia. Wątek poruszy nazwijmy to “sterownikiem”, który reguluje pracę dmuchawy klimatyzacji (na zasadzie oporu podanego na pracę silnika, w zależności od ustawień użytkownika).  W sterowniki AC (Auto Clima), wyposażone są modele w wersji z Klimatronikiem. Jego budowa i zasada działania nie skrywają tajemnic, bo całym “mózgiem” sterującym jest raptem jedna podwójna dioda schottky’ego STPS1545 (20A/200V ) i tranzystor MOSFET ON5194.  O ile z dostępnością diody nie powinno być problemu, tyle mosfet może być już nie dostępny ze względu na zaprzestanie produkcji przez Philips NXP. Z małych researchów wynika, że można zastąpić go nawet lepszymi zamiennikami IRL2203, IRFZ48, IRL1404, BUK7608-55A. Dla wtajemniczonych noty techniczne tych elementów będą zamieszczone w oddzielnych linkach na końcu artykułu.

Znalazłem na portalu aukcyjnym tzw. “zestawy naprawcze”. Tylko czy warto wydać 30 -50 zł na raptem 3 elementy, których wartość jest kilkukrotnie mniejsza, kupując je osobno w sklepie elektronicznym ? To pytanie zostawiam czytelnikom.. Zaciekawił mnie skład takiego zestawu,bo oprócz w/w elementów był tam jeszcze rezystor SMD 0805 o wartości 22 Ohm. Zapewne chodzi o ten na zdjęciu poniżej:

Untitled-1

20160602_094958

Kiedy wymieniać

Sterownik klimatyzacji psuje się zazwyczaj nie bez powodu. Nie znam wszystkich przyczyn, ale jedną z wielu tez na temat ich zużycia jest ciecz i wilgoć dostająca się przez nieszczelności filtra kabiny. Przepalające się elementy mogą być też związane z niewydolnością samego silnika dmuchawy, gdy ta niekręci jak powinna. Silnik kręcący się z oporem powoduje nadmierne grzanie się tych elementów, które mimo chłodzenia bezpośrednio z radiatora obudowy sterownika nie dają sobie rady. W rezultacie możemy zobaczyć coś takiego (zdjęcie nie jest mojego autorstwa – źródło google.com):

ics

Oprócz spalonego tranzystora i diody  schottky’ego warto zwrócić uwagę na styki zasilania i trzy kondensatory 1000uF 35V. One zazwyczaj nie uszkodzają się, ale warto przy okazji zerknąć okiem,bo koszt ich wymiany jest sprawą groszową, a warto przy okazji rozmontowanego sterownika klimatyzacji o takie drobiazgi zadbać. Na zdjęciu poniżej przykład uszkodzonego kondensatora (zdjęcie nie jest mojego autorstwa – źródło google.com):

4752298200_1346323910

 

W przypadku mojego modułu, kondensatory są sprawne i niewybrzuszone. Profilaktycznie wymienię je ze względu na osad na nóżkach. Oprócz tego przeczyszczę styki wejścia zasilania

20160602_095120

20160602_095054

2 thoughts on “9-3 II (YS3F) – Sterownik dmuchawy klimatyzacji

  1. Szkoda ze jeszcze nie ma zdjęć i opisu w którą stronę wlutowac nowy tranzystor bo ludowa potrafię ale na tranzystorach się ie znam i gdybym miał zdjęcie z opisem to bym zrobił sam wymianę a tak jest problem.

  2. Cześć Kamil ! Tranzystory da się wlutować tylko w jednej pozycji, w takiej w której srebrna strona będzie przylegać do radiatora, który odprowadza ciepło z tranzystorów. Jeśli natomiast masz na myśli kondensatory, to najlepiej zapamiętać jak były zamontowane poprzednio – dodatkowo na płytce drukowanej powinien być nadruk z oznaczeniem polaryzacji plus i minus. Na kondensatorach też jest nadruk, która strona jest plusowa, a która minusowa. Następnym razem postaram się dokładniej opisać szczegóły. Dzięki za zostawienie komentarza ! : ) Pozdrawiam, Michał.

Dodaj komentarz

Top