9-3 II (YS3F) – Opony letnie – które wybrałem Modyfikacje i ulepszenia Saab 9-3 II (YS3F) 2003 – 2006 Zanim kupisz ... by Michał M. - 3 kwietnia 201617 czerwca 20181 Opony – rzecz ważna. Dobrej jakości opona, odpowiedni bieżnik i zoptymalizowane ciśnienie to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też mniejsze zużycie paliwa i eksploatacja elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Wybierając nowe opony wszystkie powyższe cechy były moją myślą przewodnią oczywiście w stosunku do odpowiedniej ceny. W wyborze, oprócz licznych opinii for dyskusyjnych, możemy pomóc sobie w łatwy sposób, wybierając producenta z określonej klasy, które są kategoryzowane wg określonych wytycznych takich jak np. styl jazdy, miejsce jazdy itp. Klasy dzielimy na: Klasa PREMIUM – wyprodukowane z naciskiem na jakość oraz najnowszych technologii, dla kierowców wymagających (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli, Yokohama**), Klasa ŚREDNIA – przeznaczone dla kierowców o umiarkowanym stylu jazdy. Cena współgra w stosunku do jakości i spełniają optymalne warunki do jazdy (BFGoodrich, Falken, Firestone, Fulda, Hankook, Kleber, Kumho, Uniroyal**) Klasa EKONOMICZNA – jak wskazuje nazwa przeznaczona dla mniej wymagających kierowców. Ich styl jazdy jest zazwyczaj spokojny i poruszają się głównie po mieście. Stosunek jakości do ceny zdecydowanie przeważa na stronę ceny, ale nie zawsze kosztem jakości (Barum, Dayton, Dębica, Imperial, Nexen, Sava, Sportiva, Zeetex**) Oprócz wyżej wymienionych producentów jest oczywiście wiele innych, nie skatalogowanych w klasach, czemu ? (nie wiem – lista marek zapożyczona z serwisu oponeo.pl). Znajdą się w śród nich takie jak Accelera, Cooper, Federal, General, Kormoran, Nankang, Toyo, Vredestein**. Oczywiście na wybór składa się więcej cech – opon nie kupujemy tylko dlatego, że “ładnie wyglądają”, chociaż i są pewnie tacy, dla których to jest jedyna wytyczna : ) Na co ja zwracam uwagę przy poszukiwaniach: Przybliżone zalecenia producenta – chodzi głównie o indeksy przypisane przez producenta pojazdu, chodzi o prędkość (tu szczegół nie jest istotny, ponieważ indeks prędkości Y=300 km/h raczej będzie niepotrzebny przy moich prędkościach i ograniczenia drogowych). Bardziej ważnym jest indeks nośności, ponieważ tu opona z bardzo niskim indeksem może spowodować problem. O oznaczeniach na oponie napiszę jeszcze poniżej. Warunki atmosferyczne – w jakich używane będzie auto. Druga pozycja na miejscu “na co najbardziej” zwracam uwagę. Wielu mogłoby zastanawiać się, czemu nie cena ? Cena jest przeliczana do długości żywotności opony – prosta kalkulacja, dłuższa żywotność równa się mniejsza częstotliwość zakupu nowej, tudzież wydania pieniędzy na nowe. Warunki atmosferyczne to jeden z ważnych czynników, ponieważ właśnie one mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy niezależnie czy jest to podróż miejska, czy poza miejska. Oprócz zimy, bo na ten sezon trzeba mieć zupełnie inne opony (i nie jest wcale ustanowione to przepisami) opony letnie używane są w zmiennych warunkach atmosferycznych krzyżującymi się ze słonecznymi upalnymi jak i mokrymi deszczowymi dniami. Sięgając wstecz okresem kilku ostatnich lat to pogoda w Polsce jest nieco inna niż kiedyś – myślę, że chociaż dlatego zastanowiłem się nad sensem nastawienia się na bardziej “deszczowo” przystosowane opony, które podczas upalnych dni też spełniają swoją rolę opon letnich. Zima w ostatnich latach potrafi się trochę opóźniać w zamian za deszczowe lata i okresy jesienne. Oczywiście to temat, na który wiele osób może kwestionować, ale jak wskazuje powyższy temat główny – jakie wybrałem : ) Cena – na pierwszy rzut oka jest ogromnym atutem przy zakupie opony, jednak biorąc pod uwagę bezpieczeństwo – to absolutnie cena powinna być na ostatnim miejscu. Proszę sobie wyobrazić kolizję lub czego nikomu nie życzę wypadek, który spowodowany był m.in przez nieodpowiednie dopasowane opony względem do umiejętności jazdy. Jednak czasem budżet nie zawsze pozwala na zakup opon tych z “górnej półki”. Tutaj z pomocą przychodzi lista klas, którą zredagowałem nieco wyżej – mogę śmiało napisać, że wcale nie potrzebujemy super opon i super mega drogich. Klasy pomogą nam wybrać odpowiedni zakres cenowy, w którym możemy się zmieścić. Ja wybieram styl mieszany – częściej miejski, rzadziej poza miejski (weekendy, urlop itp.). Moje wymagania mieszczą się w klasie średniej. Zakres cen jest różny, w zależności od producenta opony i zastosowania (warunki atmosferyczne i nawierzchni). Będę starał się nie przekroczyć budżetu 1300 zł. Poziom hałasu – w prawdzie nie decyduje on w całości o komforcie pojazdu, ale jest jednym z jego wielu czynników, gdzie pozostałe to jakość pracy zawieszenia, kultura pracy silnika czy jakość układu wydechowego. Nie pożądane dźwięki są jednak tym z czynników, które wpływają na dyskomfort. Przyjęło się, że wśród słyszalnych oddźwięków podczas jazdy, opona jest dominującym źródłem w zakresie jazdy 50-120 km/h, gdzie do 50 km/h dominuje dźwięk silnika, a powyżej 120 km/h szum powietrza otaczający nadwozie. Dlaczego poziom hałasu znalazł się na czwartym miejscu ? Ponieważ zakres 50-120 km/h jest najczęściej osiąganym zakresem poruszania się autem. Oponę, którą wybrałem jest typem tzw. asymetrycznym (o tym jeszcze będzie), która jeszcze bardziej redukuje wydobywające się hałasy klocków bieżnika, bo to one są ich głównym generatorem. Im szersza opona tym większy hałas wydobywa się podczas ich pracy, dlatego ich asymetryczny właściwości tłumienia hałasu będą dodatkowym atutem. Producent i wygląd – to ostatnia rzecz, na którą zwracam uwagę. Dlaczego ? Ponieważ wybierając powyższe punkty, a przypomnę – zalecenia producenta, przystosowanie do warunków pogodowych, klasę, zakres ceny – nazwa producenta sama w sobie staje się oczywista : ) Oczywiście zakładając, że powyższe warunki zostały spełnione mamy czasem do wyboru kilku producentów . Producenci zazwyczaj kwalifikują lub dyskwalifikują się powyższymi wymogami, z pośród tych którzy zostali, ich oferty cenowe są zazwyczaj podobne – chyba, że cena jest skrajnie niższa od konkurencji, to znaczy, że wchodzimy w niższą klasę. No i właśnie to jest ten moment, kiedy mogę wybrać sobie wygląd opony, który finalnie określa mój wybór. Rocznik opony, jak sprawdzić ? Dużą uwagę zwraca się na wiek nowej opony. Tak! to żadne przesłyszenie. Każdy producent sygnuje oponę datą produkcji, dzięki czemu wiemy kiedy została ona wyprodukowana i weszła do sprzedaży. Oznaczenia na oponie pozwolą określić jak stara jest nasza opona. Czy to ważne ? Wszystko zależy jak stara jest nowa opona, wiem, że brzmi to dość absurdalnie, ale jak wszystko co jest wyprodukowane – swoje w magazynie bądź sklepie odstoi. Wraz z czasem właściwości opony mogą się pogorszyć, guma parcieje i twardnieje, a co się z tym wiąże jej przyczepność do asfaltu i właściwości jezdne są gorsze niż reklamowane przez producentów. Jak się temu ustrzec ? To proste, przy zakupie opony starajcie się zwracać uwagę na jej datę produkcji. Można sprawdzić to w prosty sposób. Wystarczy poszukać ciąg czterech cyfr na oponie, które oznaczają datę opuszczenia fabryki. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, natomiast dwie kolejne rok produkcji. Przykład “0215” oznacza, że opona została wyprodukowana w drugim tygodniu 2015 r, czyli w granicach połowy stycznia 2015 r. Jakie więc opony wybierać, jeśli mamy okazję kupić nie z bieżącego roku ? Na to pytanie nie potrafię obiektywnie odpowiedzieć. Może ktoś z Was podzieli się ważnymi spostrzeżeniami, które możemy później umieścić w artykule. Jeżeli miałbym wybierać nową, ale nie koniecznie z nową datą produkcji, dowiedziałbym się w jaki sposób była magazynowana, myślę, że odpowiednie przechowywanie może skrócić starzenie się opony co najmniej o rok. Dlatego zakup nowej rocznej opony jest jeszcze do zniesienia. Wymiary opon Rozmiar opony jest uzależniony i od rozmiaru felgi i od preferencji jezdnych kierowcy. Mamy tu bowiem mały wachlarz możliwości, a mianowicie wybór tzw. profilu opony. Zobaczmy najpierw jak określane są wymiary opon: Szerokość przekroju – to szerokość opony mierzona między jej bokami, określana szerokość podaje się i oznacza w mm (235 – oznacza, że szerokość opony wynosi 235 mm = 23,5 cm), Wysokość profilu – to nic innego jak procentowa wartość wyrażająca wysokość boku opony do jej szerokości (np 45, oznacza 45% z 235 mm szerokości, czyli “odległość” między rantem felgi a jej drugim końcem wyniesie 105,7 mm) Średnica osadzenia – jest uzależniona od średnicy felgi, jej wartość wyraża się w calach (np 17, oznacza, że przeznaczona jest na felgę o średnicy 17″), Radialna / Diagonalna – kolejno oznaczone jako “R” i “B”. Różnią się budową i konstrukcją. Nas interesują opony oznaczone jako “R”. Te drugie najczęściej używa się w motocyklach, crossach itp. Zalecane wymiary opon letnich dla Saab’a 9-3 wg instrukcji użytkownika: Zalecane ciśnienie opon letnich dla Saab’a 9-3 wg instrukcji użytkownika: Indeksy, o co z tym chodzi ? Indeksy to nic innego niż ustalone wartości ograniczeń ich wykorzystania – maksymalnej nośności oraz prędkości. Przed sprawdzeniem naszych indeksów warto sprawdzić w instrukcji lub specyfikacji auta jakie indeksy przewiduje producent, a mogą one być różne w zależności od konfiguracji auta – mocy silnika, rozmiaru felgi itd. Wyróżniamy dwa podstawowe indeksy: Indeks prędkości opony – (Speed Index) ogranicza maksymalną prędkość użytkowania auta przy maksymalnym obciążeniu. Indeksy są oznaczone kolejno literami alfabetu, które przypisują maksymalną prędkość (pogrubioną czacionką zalecane parametry przez Saab’a dla felg 7,5×17″): Indeks prędkościMaks. prędkośćIndeks prędkościMaks. prędkośćIndeks prędkościMaks. prędkość B50 km/hK110 km/hS180 km/h C60 km/hL120 km/hT190 km/h D65 km/hM130 km/hH210 km/h E70 km/hN140 km/hV240 km/h F80 km/hP150 km/hW270 km/h G90 km/hQ160 km/hY300 km/h J100 km/hR170 km/h-- Indeks nośności opony – (Load Index) – trochę odwrotny indeks w porównaniu do indeksu prędkości, gdyż ten ogranicza maksymalne obciążenie w kg, które może zostać przeniesione przez oponę zakładając maksymalną prędkość. Ten indeks rozkodowujemy w postaci cyfr w zakresie 50-126 (pogrubioną czcionką zalecane parametry przez Saab’a dla felg 7,5×17″): IndeksNośnośćIndeksNośnośćIndeksNośnośćIndeksNośność 50190 kg71345 kg92630 kg1131150 kg 51195 kg72355 kg93650 kg1141180 kg 52200 kg73365 kg94670 kg1151215 kg 53206 kg74375 kg95690 kg1161250 kg 54212 kg75387 kg96710 kg1171285 kg 55218 kg76400 kg97730 kg1181320 kg 56224 kg77412 kg98750 kg1191360 kg 57230 kg78425 kg99775 kg1201400 kg 58236 kg79437 kg100800 kg1211450 kg 59243 kg80450 kg101825 kg1221500 kg 60250 kg81462 kg102850 kg1231550 kg 61257 kg82475 kg103875 kg1241600 kg 62265 kg83487 kg104900 kg1251650 kg 63272 kg84500 kg105925 kg1261700 kg 64280 kg85515 kg106950 kg-- 65290 kg86530 kg107975 kg-- 66300 kg87545 kg1081000 kg-- 67307 kg88560 kg1091030 kg-- 68315 kg89580 kg1101060 kg-- 69325 kg90600 kg1111090 kg-- 70335 kg91615 kg1121120 kg-- Asymetryczne kontra symetryczne Uniroyal Rainsport 3 215/45R17 94 Y FR No właśnie! Mój wybór opon letnich na najbliższe lata (mam nadzieję). Model opon został skrupulatnie dopasowany do moich potrzeb oraz cząstkowo na temat opinii internetowych grup dyskusyjnych i znajomego z pracy. Dla przypomnienia limitem była cena 1300 zł za komplet 4 sztuk. Udało mi się zmieścić w cenie, bo koszt nowego kompletu tu 1274 zł. Parametry opony: Producent: UNIROYAL (w Europie należąca do Niemieckiej grupy Continental, w USA do Michelin), Model: RainSport 3, Rozmiar: 215/45 R17, Indeks nośności: “87” (545kg), Indeks prędkości: “Y” (300 km/h), Poziom głośności: 71 dB, Data produkcji: (jeszcze brak danych), Dodatkowe: FR (rant wzmacniający, chroniący felgę), Cena: 1274 zł (koszt wysyłki bezpłatny). A na koniec – film reklamowy Uniroyal RainSport 3 ; ) https://9-3.pl/wp-content/uploads/2016/04/UNIROYAL-RAIN-SPORT-3-Technical-Tyre-Videos.mp4 Pozdrawiam, Michał : )