Jesteś tutaj
Home > Co dzisiaj naprawiłem > 9-3 II (YS3F) – Regeneracja sprężyny odbijającej pedał sprzęgła z wymianą klipsa podtrzymującego

9-3 II (YS3F) – Regeneracja sprężyny odbijającej pedał sprzęgła z wymianą klipsa podtrzymującego

Niemal trzysta tysięcy kilometrów wytrzymał plastikowy klips przytrzymujący sprężynę odbijającą pedał sprzęgła. Ten mały żółty element to jednak niewielki koszt – 17 zł plus koszt dostawy. W tym wpisie pokażę, jak łatwo i skutecznie zregenerować ten prosty mechanizm. Dla tych, którym nie zdarzyło się jeszcze pęknięcie tego klipsa – nie martwcie się o działanie samego sprzęgła, na początku trzeba przyzwyczaić się do „krótkiego” wdepnięcia pedału do końca, przypominający trzymanie sprzęgła w poczciwym „maluchu”. Nasz Saab będzie w stanie prowadzić się bez sprężyny mocującej, lecz nie zadziała Nam funkcja tempomatu.

Do dzieła !

Zanim przejdziemy do montażu sprężyny wraz z nowym klipsem, warto byłoby przyjrzeć się samej sprężynie, gdyż jej działanie i właściwości sprężynujące zależą na jak długo zamontujemy nowy klips. W moim przypadku sprężyna była nieco okryta rdzą i z pewnością nie wpływało to dobrze na jej rozciąganie. Poniższy materiał prezentuje demontaż całego kompletu wraz z plastikową prowadnicą.

[fvplayer src=”https://9-3.pl/wp-content/uploads/2017/06/20170601_120038_x264.mp4″ splash=”https://9-3.pl/wp-content/uploads/2017/06/Bez-nazwy-11.jpg” width=”720″ height=”480″]

Po rozłożeniu na czynniki pierwsze czyścimy plastikowe elementy, usuwamy cały smar i dokładnie czyścimy. Samą sprężynę można potraktować odrdzewiaczem. Ja użyłem sprawdzonego sposobu z udziałem Coca-Coli : ) Po ok. 2h zanurzonej w odrdzewiaczu sprężynie zabieramy się za usunięcie pozostałej korozji szczotką drucianą. Zadowalający mnie efekt można zobaczyć na zdjęciu poniżej.

Gdy wszystkie elementy są gotowe do ponownego złożenia, wykonujemy czynności analogiczne do rozłożenia, nie zapominając o nowym smarze na plastikowej prowadnicy. Tą czynność można podejrzeć na poniższym materiale:

Przejdźmy do montażu ! Na początku trochę natrudziłem się, aby dobrać odpowiednią kolejność montażu. Smarujemy najpierw plastikowe końce zestawu smarem.  Leżąc plecami na dywaniku pod pedałami wciskamy najpierw żółty klips w miejsce starego. Jeśli nie wiesz, gdzie był osadzony stary klips zobacz na poniższym zdjęciu – jest on wciśnięty w otwór, stroną, która będzie pasować tylko w jednej konfiguracji, nie da się założyć odwrotnie. Następnie wkładamy dolną część zestawu w wystający w pedale bolec (1), a górny zaciskamy najlepiej dwoma rękoma i powoli ściskając, przesuwamy go od strony przodu do tyłu w kierunku żółtego klipsa, wciskając ściśniętą dłońmi sprężynę lekkim, ale zdecydowanym pchnięciem w miejsce rowku w żółtym klipsie (2). Zwróć szczególną uwagę, czy w żółtym klipsie znajduje się metalowa w kształcie półksiężyca blaszka, może ona wypaść podczas wciśnięcia żółtego plastiku w swoje miejsce.

Jak zauważyłeś, cała czynność naprawy nie jest skomplikowana. Nie trzeba do niej żadnych narzędzi. Całość zajmuje kilkanaście minut, nie licząc odrdzewiania sprężyny.

Koszty:

  • Plastikowy klip do mocowania sprężyny: 35 zł (wliczona wysyłka 18 zł)
  • Montaż: bezpłatna czysta przyjemność : )

6 thoughts on “9-3 II (YS3F) – Regeneracja sprężyny odbijającej pedał sprzęgła z wymianą klipsa podtrzymującego

  1. Dziękuję za ten wpis! Bardzo mi pomógł przy montażu nowej sprężyny. Okazało się bowiem że kupiony przeze mnie egzemplarz jej nie miał. Trafiłem tutaj szukając informacji na temat niedziałającego tempomatu i rozwiązałem swój problem. Dodatkowo instrukcja w jakiej kolejności wkładać tą sprężynkę okazała się bardzo pomocna 🙂

  2. 100 krotne dzięki za omówienie jak dokładnie zamontować tą sprężynę, moja nie była nawet zardzewiała [ale i tak ją wyczyściłem], bo pękła już ta żółta spinka. :))) Używałeś jakiegoś konkretnego smaru bo był na niej stary biały smar jak te plastiki ?

    1. Cześć. Nie uwzględniłem w opisie, ale psiknąłem niedużo białego smaru K2 w sprayu. Można użyć oczywiście inne firmy np. Bolla.

Dodaj komentarz

Top