Jesteś tutaj
Home > Luźne tematy > Saab po norwesku – kupujemy auto za granicą

Saab po norwesku – kupujemy auto za granicą

Wokół tematu zakupu używanego auta krąży legenda szczęśliwego kierowcy, który cieszy się dwa razy podczas swojej samochodowej przygody – jest to moment zakupu i chwila sprzedaży. Wielu z użytkowników marki Saab nie jednokrotnie obala ten mit, będąc w pełni zadowolonymi użytkownikami swojej ukochanej marki każdego dnia ! … nawet gdy Nasz Saab ma swój kapryśny czas. Dzień sprzedaży mojego pierwszego Saaba, który został opisany tutaj, nie należał do tych dni szczęśliwych. Lecz po deszczu wstaje słońce.. W niniejszym artykule opiszę procedury zakupu auta w Norwegii, z której pochodzi mój Saab.


Weryfikacja pojazdu


Naturalnym i niezmiennym czynnikiem mającym wpływ na wgłębienie się w temacie bliższych oględzin jest rozpoznanie auta, jego historii i wersji wyposażeniowej na podstawie danych, które przechowywane są na stronach organizacji rządowych. W Norwegii pieczę nad rejestracją i zarządzaniem pojazdów sprawuje Statens Vegvesen – czyli Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad i jest odpowiednikiem polskiego Wydziału Komunikacji. Strona daje możliwość sprawdzenia pojazdu pod różnymi kątami za pomocą dwóch kanałów informacyjnych – za pośrednictwem strony www oraz za pomocą SMS, którego informacja zwrotna jest bardzo uproszczona.

Aby sprawdzić pojazd należy posiadać numer VIN lub numer tablicy rejestracyjnej pojazdu. Następnie wpisujemy dane na stronie Statens Vegvesen oraz w pustym polu “Skriv inn registeringsnummer” nr VIN lub tablicy rejestracyjnej i klikamy przycisk “Hent Opplysninger”. Po chwili strona załaduje dane z bazy, które będą zawierały następujące informacje:



+ EU-kontroll: (obowiązkowy przegląd techniczny co 2 lata)


  • Sist EU-godkjent – data ostatniego przeglądu technicznego, wartość podana w formie daty np. 16.08.2019
  • Neste frist for godkjent EU-kontroll – data ważności przeglądu technicznego w formie daty np. 16.08.2021

+ Registreringsdata: (dane rejestracyjne)


  • Registreringsnummer – numer rejestracyjny pojazdu
  • Understells-/chassisnr. (VIN) – numer identyfikacyjny pojazdu VIN
  • Merke og modell – marka i model auta
  • Kjøretøygruppe – kategoria pojazdu np. samochód osobowy (M1)*
  • Registrert første gang – data pierwszej rejestracji
  • Registrert første gang i Norge – data pierwszej rejestracji w Norwegii
  • Registrert første gang på eier – data rejestracji obecnego właściciela
  • Avregistrert – data wyrejestrowania pojazdu w formie daty np. 20.12.2019
  • Antall seter – liczba miejsc siedzących np. 5
  • Farge – kolor karoserii np. Grey
  • Bevaringsverdig – auto zabytkowe np. tak lub nie
  • Oppbygd – modernizacja lub wymiana używanych podzespołów z innego pojazdu lub pojazdów, w wyniku których auto nie otrzymało homologacji na używanie w kraju. np. tak lub nie
  • Bruktimportert – auto sprowadzone z zagranicy np. tak lub nie
  • Topphastighet – prędkość maksymalna, np. 210 km/h

+ Utslipp: (Emisja spalin)


  • Miljøklasse – norma emisji spalin, np. Euro 4L
  • Partikkelfilter – Filtr cząstek DPF, np. tak lub nie
  • CO2-utslippemisja dwutlenku węgla CO2, np. 178g/km
  • NOx-utslipp – emisja tlenku azotu NO, np.10 mg/km

+ Mål og vekt: (długość i masa)


  • Lengde – długość pojazdu, np. 465 cm
  • Bredde – szerokość pojazdu, np. 180 cm
  • Akselavstand – rozstaw osi pojazdu – nie zawsze jest tu informacja
  • Egenvekt – masa własna pojazdu, np. 1 420 kg
  • Egenvekt med fører – masa własna z kierowcą, np. 1 495 kg
  • Tillatt totalvekt – dopuszczalna masa całkowita, np. 1 960 kg
  • Maks nyttelast – dopuszczalna ładowność pojazdu, np. 465 kg
  • Maksvekt tilhenger m/brems – dopuszczalna maksymalna masa przyczepy z hamulcem, np. 1 600 kg
  • Maksvekt tilhenger u/brems – dopuszczalna maksymalna masa przyczepy bez hamulców, np. 745 kg
  • Maksvekt på tilhengerkobling – maksymalny nacisk na hak holowniczy, np. 75 kg
  • Maks vogntogvekt – dopuszczalna masa całkowita z przyczepą, np. 3 560 kg
  • Maks taklast – dopuszczalna masa załadunku na dachu, brak informacji
  • Maks aksellast foran – dopuszczalny nacisk na przednią oś, np. 1 150 kg
  • Maks aksellast bak – dopuszczalny nacisk na tylną ość, np. 1 010 kg
  • Luftfjæring – pneumatyczne zawieszenie, brak informacji.

+ Motor/kraftoverføring: (silnik/układ napędowy)


  • Drivstofforbruk – zużycie paliwa przez silnik określana za pośrednictwem normy NEDC, np. 0,75 l na 10 km
  • Antall aksler – liczba osi w pojeździe, np. 2
  • Antall aksler med drift – liczba osi napędowych, np. 1 lub 2 ( Saab 9-3 4×4)
  • Hybrid – napęd hybrydowy, np. nie
  • Slagvolum – pojemność silnika, np. 1 998 cm3
  • Fuel – rodzaj paliwa, np. Bensin (benzyna)
  • Motorytelse/effekt – moc silnika, np. 110 KW (150 KM)

+ Dekk og felg: (opony i felgi)


  • Dekk foran – opony przednie, np. 195/65R15. Alternatywne wymiary opon, np. 215/60R15, 215/55R16
  • Dekk bak – opony tylne, np. 195/65R15. Alternatywne wymiary opon, np. 215/60R15, 215/55R16
  • Hastighetsindeks – indeks prędkości opon, np. H (210 km/h) lub V (240 km/h)
  • Lastindeks foran – indeks nośności opon z przodu, np. 89
  • Lastindeks bak – indeks nośności opon z tyłu, np. 89
  • Innpress foran – parametr ET felgi przód, np. 41 mm
  • Innpress bak – parametr ET felgi tył, np. 41 mm

+ Kilometerstand: (przebieg pojazdu)


  • Przebieg pojazdu rejestrowany jest podczas każdego przeglądu technicznego EU-kontroll. Zawiera dokładną ilość przebytych kilometrów oraz datę obowiązkowego przeglądu technicznego co 2 lata.

(M1)* – więcej informacji na temat kategorii rejestracji pojazdu znajdziesz tutaj.

Informacje na stronie są aktualizowane jeden raz w ciągu dobry. Użytkownik może sprawdzić do 30 pojazdów w ciągu godziny z jednego adresu IP.

W wersji mobilnej SMS dodatkowo uzyskujemy informacje o aktualnym właścicielu, niezależnie czy jest to osoba fizyczna czy firma (np. dealer samochodowy, autokomis itp.). Informacja udzielona przez kanał SMS jest znacznie uboższa oraz płatna – koszt takiej usługi to 3 korony norweskie (NOK), a zakres informacji zamyka się do terminu ważności aktualnego przeglądu technicznego i marki pojazdu. Aby skorzystać z tej funkcji należy wysłać wiadomość SMS o treści REGNR, w miejsce których wpisujemy nr rejestracyjny pojazdu i wysyłamy na numer 2282.

 


Ubezpieczenie pojazdu i opłata drogowa


 

3 thoughts on “Saab po norwesku – kupujemy auto za granicą

  1. Gratuluje zakupu! Wpadłem zobaczyć czy strona istnieje, a tu takie zmiany ? twoja ex 93 dalej w moich rękach, trochę problemów z nią było, ale nie widzę godnego następcy ?

  2. Gratuluje zakupu! Wpadłem zobaczyć czy strona istnieje, a tu takie zmiany ? twoja ex 93 dalej w moich rękach, trochę problemów z nią było, ale nie widzę godnego następcy ?

  3. Ooo witam, witam !! Ja wpadłem tylko na e-mail i widzę, a tu taki komentarz i to jeszcze od kogo 🙂 Fajnie się czyta, że Saabik służy. Ja w swoim narazie nic nie mam do roboty, chociaż.. Jest jedna rzecz – ta sama co w Twojej Saabince była – moduł zamka, ale tym razem od strony kierowcy z przodu. No i powoli umiera mi pompa paliwa. Będę na dniach szukał coś, tylko trzeba zrobić odpowiednie researcze, bo trafił mi się BioPower. Tutki napewno wejdą na stronkę, chociaż ostatnio z czasem baaardzo kiepsko. Dzięki Bartek, że napisałeś : ) Fajnie się czyta takie wiadomości.

Dodaj komentarz

Top